יום שבת, 27 באוגוסט 2011

גוגלה - כלים מוחשבים לילדים צעירים












בפוסט הקודם התייחסתי לתוכנית אב לתקשוב בעיר ר"ג ובגני הילדים בפרט. בפוסט זה ברצוני להרחיב אודות סביבת העבודה "גוגלה". "גוגלה" היא סביבת עבודה לגיל הרך הכוללת כלים ממוחשבים ועולמות ידע לגיל הרך. הסביבה פותחה ע"י ד"ר רנה מיכלוביץ, שהייתה בעברה מנהלת האגף לקדם יסודי במשרד החינוך. בעידן בו המחשב משמש מקום כל כך חשוב ומרכזי בחיי המבוגרים החליטה רינה לשלבו גם בחיי הילדים ולא רק ממקום של משחק. לפי דבריה של רינה: "רציתי להעמיד לרשות הילדים כלים אשר תואמים את התפתחותם, שיאפשרו להם פעילות במחשב כמו זו של המבוגרים: לחיפוש מידע, כמענה לשאלות שהם שואלים או נשאלים (ומתוך כך, לגיבוש תכונות כמו סקרנות ועקביות בחתירה לפתרון בעיה, ולפיתוח נטייה לחיפוש מידע), להתכתבות עם חברים וקרובים (ומתוך כך, לרכישת הרגלים ונוהגים ראשוניים בתחום החברתי–ערכי, בבחינת "כך כדאי וכך לא ראוי"), וכל זאת באופן בטוח, כאשר הילדים מוגנים מפני כל נזק אפשרי אשר הכניסה למרחב האינטרנטי עלולה לגרום להם". מתוך חשיבה זו נולד "גוגלה", סביבה שמותאמת פדגוגית וטכנולוגית לגני הילדים. לסביבה יש ארבעה שימושים שונים: גלה לי, מייל לי, כמה כמה וכתוב לי.
גלה לי – מנוע חיפוש לילדים, המקביל למנוע החיפוש של Google. מאחר ורב ילדי הגן לא שולטים עדיין בקריאה, באמצעות גלה לי הילדים יכולים לחפש ולשלוף מידע אודות מגוון נושאים, המעניינים אותם. המידע מוצג לילדים באומר ובצליל ומלווה בסרטונים ובתמונות. בשימוש בגלה לי ניתן לפתח ולטפח כישורי אוריינות מידע ומיומנויות חשיבה.
מייל לי – דואר אלקטרוני לילדים, המאפשר לילדים לתקשר בכתב עם חבריהם לכיתה, עם הגננת/המחנכת ועם הוריהם, הוא מחנך לקיום תקשורת לא מילולית ומפתח את היכולת להשתמש בשפה הכתובה.
כמה כמה – גליון אלקטרוני המאפשר לילד לעקוב אחר אירועים ותופעות מחיי היום-יום שלו, לאסוף נתונים, לסכם אותם ולהסיק מהם מסקנות. כך ירכוש הילד כלים להתבוננות מושכלת בסביבתו תוך חיזוק היכולת של הילד למנות, למדוד ולסכם.
כתוב לי – מעבד תמלילים לילדי הגן, באמצעותו יכתבו כתיבה מותאמת לגילם, המעבד מציע לילדים שימוש גם בציור וקישוט בנוסף לכתיבה. בשימוש בכלי זה יבינו הילדים את השימושים השונים של הכתיבה: לצרכים אישיים (כתיבה על מנת לזכור דברים), בין אישיים (העברת הודעות) ולצרכי הציבור (כגון: שלטים וכרזות), וכמובן שימוש בכלי זה מקדם את השליטה באלף בית, תוך שימוש במקלדת וירטואלית ורגילה.
לשימוש בסביבה של "גוגלה" מספר רב של יתרונות:
- הקניית מיומנויות שימוש בכלים אינטראקטיביים (הכרת המחשב וסביבתו).
- פיתוח כישורי אוריינות מידע ומיומנויות חשיבה.
- פיתוח וטיפוח סקרנות אינטלקטואלית.
- פיתוח וקידום השימוש בשפה הכתובה והדבורה ושפת סימנים גרפיים.
- הקניית הרגלים חברתיים כגון: שליחת מייל ביום הולדת, בזמן מחלה ועוד.
- קידום השליטה במיומנויות האלף – בית בקרב הילדים.


ובינתיים מה קורה בשטח ?
הגננות מגלות התלהבות רבה מהתוכנית ומציינות את ההתעניינות של ילדי הגן בסביבה. הילדים מגלים בסביבה עולם ומלואו ונהנים לחפש מידע מגוון אודות נושאים הקשורים לעולמם.

בעיני סביבה מעיין זו הינה סביבה בטוחה ומוגנת לילדים, מעין "גן סגור", החושפת אותם באופן הדרגתי לעולם הגדול הסובב אותם, בגובה עיניהם ומכאן חשיבותה. אני רואה חשיבות מרובה להמשכיות הנושא גם בשעות אחר הצהרים, בבתי הילדים. חשוב שהכלים בהם משתמשים הילדים בגן ילוו אותם גם בביתם, כך ייווצר רצף משמעותי עבור הילדים ויחשוף את ההורים לתהליך אותו הילדים עוברים.


הערה: בכתיבת פוסט זה נעזרתי באתר "גוגלה" ובנוסף בתוכנית אב לתקשוב של העיר רמת גן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה