יום רביעי, 10 באוגוסט 2011

פייסבוק - לא רק רשת חברתית

את הרומן שלי עם פייסבוק התחלתי ממש לא מזמן, חברי ללימודים הודיעו כי הם פותחים קבוצה בפייסבוק ואז החלטתי שגם אני צריכה להירשם. משום מה חלחלה אצלי בעבר תחושה של חודרנות ופולשנות לחיי האחר ולכן העדפתי לא להימנע על קבוצת האנשים שהתחברה לאתר.
בהתחלה החיבור לפייסבוק היה רק מידי פעם בפעם, אך עם הזמן גיליתי שגם אני "מכורה". בבוקר, כשאני מתעוררת ומדליקה את המחשב מיד אני בודקת מה התחדש, מה נוסף וכך לאורך היום אני נכנסת ויוצאת מהפייסבוק ומבלה בו לא מעט זמן.

הפייסבוק מוגדר כרשת חברתית אבל, ברצוני להתייחס לכך, שהפייסבוק עבורי ועבור רבים אחרים משמש לא רק כרשת חברתית אלא כמקור ללמידה ולתמיכה בתהליכים אותם אני עוברת במהלך לימודי.
במהלך לימודי נפתחו עבורי ועבור חברי ללימודים שלוש קבוצות, אחת מהם הינה קבוצת למידה ושתי הקבוצות האחרות משמשות גם כקבוצת למידה וגם כמקום לכתיבת הערות, דעות, מחשבות, תובנות, שאלות ונותנת במה חופשית לסטודנטים.
אני רוצה להתייחס לקבוצת הלמידה שנפתחה במסגרת הקורס "היבטים גלובליים של התקשוב". המרצה ד"ר חגית מישר-טל מעלה משימות עבודה שונות הקשורות לקורס וחברי הקבוצה משיבים את תשובותיהם, לדוגמא – נתבקשנו לנתח תוכנית תקשוב של אחת מהמדינות. כתוצאה מתגובות הסטודנטים נוצר לנו מאגר עצום של ידע אודות תוכניות התקשוב של מספר מדינות לא מבוטל, דבר שהוביל את המרצה למשימה הבאה – שכל אחד יכתוב את דעתו על הניתוח של חברו ויעלה שאלות נוספות לדיון. נכנסנו למעין "סחרור" של תשובות ושאלות והדבר "אילץ" אותנו להיות כל הזמן מחוברים ולעקוב אחר הדברים שנאמרו בתוך הקבוצה. החיבור לפייסבוק מאפשר לי להיות מעורבת בתהליכי למידה שלי ושל האחרים, נוצרת מעין תלות הדדית בין חברי הקבוצה. תלות זו משפרת ומקדמת את תהליך הלמידה מאחר וכל אחד מחברי הקבוצה רואה שתגובותיו מביאות תועלת לחברי הקבוצה מחד ומאידך תגובותיהם של חברי הקבוצה מביאות תועלת לו. במהלך הלמידה לכל אחד מחברי הקבוצה יש אפשרות לשתף ולתרום בידיעותיו, במשאבים שצבר בדרך. לכל אחד מאיתנו ישנם משאבים שונים, חומרים, מידע ובמהלך השיתוף כל אחד נתרם מהם והדבר מייצר הבניית ידע חדש ברמה גבוהה.
מימד נוסף וחשוב לא פחות בהוויה הקבוצתית הינו נושא התמיכה והעידוד, לא אחת מצאתי את עצמי נעזרת ונתמכת ע"י שאר חברי הקבוצה, הידיעה כי יש מישהו ברשת שיעזור לי לפתור בעיות שצצות ועולות מאוד מנחמת ומקלה.

אז בעצם מה הוא יותר – רשת חברתית או קבוצת למידה ?
אסכם בכך שבעיני הוא גם וגם - וטוב שכך, בחלק מהזמן אני לומדת ונעזרת בפייסבוק בהקשר ללימודי ובחלק מהזמן, כאשר אני רוצה קצת ל"התאוורר" אני משוטטת לי באתר ונהנית ממנו.

מצרפת סרטון מתוך ארץ נהדרת - תופעת הפייסבוק.








2 תגובות:

  1. הי מיכל,
    שמי יעל בורג ואני סטודנטית במסלול מינהל מערכות חינוך במסגרת הקורס "תקשוב ולמידה" בהנחיית גילה קורץ. במסגרת מטלה בקורס, נתבקשנו להיכנס לבלוג (מתוך רשימה נתונה) ולהגיב. אז נכנסתי לבלוג שלך, משום שגם לביתי בת ה-3 קוראים מיכל. אז אמנם הכניסה היתה ממניע שטותי, אבל נהניתי מאוד לקרוא את כל הכתבות שהכנסת, כולל הסרטונים. אני חייבת לציין שהזדהיתי מאוד עם מה שכתבת בחלק זה, שכן בדומה אליך, אין לי עד לרגעים אלא חשבון בפייס, וזאת מתוך בחירה שלי, לא להישאב פנימה, לא לבזבז זמן- כי עבורי כרגע הוא משאב יקר, ולא להחשף, במיוחד לא כלפי תלמידים (אני מורה בתיכון, וידוע לי שהם מחפשים מידע ואף מתכתבים). יחד עם זאת אני מרגישה שאי אפשר לדחות את הקץ, במיוחד לנוכח העובדה שגם אצלינו נפתחה קבוצת למידה בפייס, והבנתי שמומלץ להיכנס. אז הנה, אני משנסת מתניים, ילדי ישנים, בעלי יצא לקניות, וגילה הכניסה תדריך, אז אולי עוד הלילה אהיה חלק מהרשת החברתית.
    להתראות בהמשך,
    יעל

    השבמחק
  2. יעל תודה שהגבת לבלוג שלי, זה מרגש לדעת שאחרים קוראים את שאתה כותב.
    "ממרומי" נסיוני אני היום מבינה כי אכן חשוב לנו מאוד לאמץ חלק מהטכנולוגיות החדשות ולא להישאר מאחור, לפייסבוק צדדים חיוביים ושליליים וצריך לדעת כיצד להתנהל בו לגלות טפח של דברים - כמובן מתוך בחירה אישית. מאחלת לך המשך לימודים מאתגר, מפרה ומעניין וקדימה שילחי לי בקשת חברות בפייסבוק - כך נוכל להמשיך להיות בקשר, מיכל.

    השבמחק