אלו ימים אחרונים של שנת לימודים ובסוף השנה מביטים לאחור ומסכמים את מה שהיה.
אז מה היה לנו ?
קיבלנו השנה לגן 20 ילדי חובה ו - 12 ילדי טרום חובה, קבוצה נכבדה ומאוד חמודה, כאשר המחויבות לקדמם כה גדולה. והפיקוח בא בדרישות אין סופיות: למדו אותם חשבון, כישורי חיים, פיתוח שפה, מדע וטכנולוגיה, תרבות, מורשת ומסורת, חינוך גופני, אומנות וכמובן לקראת קריאה וכתיבה.
אני רוצה לתת את הדעת בנושא מוכנות לקראת קריאה וכתיבה.
עפ"י תוכנית לימודי תשתית לקראת קריאה וכתיבה בגן (תשס"ח) על ילדי הגן:
1. להבין את עקרון האלף - ביתי, להכיר את האותיות בשמן, בצורתן ובצליל שהן מייצגות.
2. לשאוף ללמוד לקרוא ולכתוב, להתנסות בקריאה ולהתבטא בכתב, לפתח ניצני כתיבה וקריאה, ולהבין
את מטרות השימוש השונות במערכת הכתב.
3. שפת הילדים תתעשר באוצר מילים ותיעשה מורכבת יותר מבחינה מורפולוגית ותחבירית.
4. להיות בעלי כישורי שיח ברמה תואמת לגיל: יביעו את עצמם בעל - פה ויבינו את הנשמע.
5. להכיר ספרות לילדים ואת לשון הספר, לאהוב להאזין לקריאת ספרים, ולשאוב מן הספרים מטען
תרבותי וידע עולם, ולהתמצא בספר ובמוסכמות הכתב.
הרשימה הנ"ל מורכבת וארוכה והיום כבר ידוע כי, ההתפתחות האוריינית בקרב הילדים מתחילה כבר בגיל צעיר, הרבה לפני זמן הכניסה לבית הספר. לכן לגננת יש תפקיד מרכזי וחשוב בתהליך ההתפתחות של רכישת השפה.
אז בפועל מה בעצם עושים ? (בהתייחסות לשני הקריטריונים הראשונים)
הרעיון לחשוף את ילדי הגן במגוון דרכים ואמצעים לאותיות האלף-בית. דרך חשיפה יום יומית וחוויתית לנושא זה אנו מקרבים את הילד לנושא ומפתחים תחום זה.
חשיבותו של המחשב ניכרת גם בתחום זה. ילדי הגן עושים שימוש בתוכנת הצייר ומתנסים בכתיבה. בתוכנת ה - power point הילדים גם כן מתנסים בכתיבה ובנוסף מוסיפים תמונות ממאגר התמונות שנמצא ברשת, כאשר הם נעזרים במילון, המונח לידם על שולחן המחשב, כך הם בעצם מתרגלים את רצף אותיות האלף-בית ולומדים להעתיק את המילה מן המילון למחשב - דבר שבעתיד יעזור להם בעת העתקת מילים מן הלוח, בנוסף קיימת בגן תוכנה בשם "הסוד של מיה", שפותחה ע"י המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) וערוץ הטלויזיה "הופ". הנ"ל חברו יחדיו ופיתחו תוכנית לימודים משולבת ומגוונת במדיה, לטיפוח ניצני אוריינות לשונית בקרב ילדים בגיל הגן. האתר מזמן לילדים חוויה התפתחותית מאתגרת ומעשירה וכוללת בין היתר: הכנה לקריאה, חשבון ואנגלית ברמות שונות.
הילדים בגן נהנים מאוד לשבת ליד המחשב ולהתנסות בכתיבה ילדית ובשימוש במקלדת, בעיקר ילדים בעלי קשיים במוטוריקה עדינה, אשר מתקשים בכתיבה בעפרון ובשעת העבודה במחשב נהנים מאוד מהתוצר, שמתקבל.
ובסיכום שנה זו אני יכולה להביט בגאווה באותם 20 ילדי חובה, שאת גני עוזבים ולכיתה א' עולים, הם יוצאים מהגן עם ארגז כלים גדוש ומלא, שיעזור להם בצעדיהם הראשונים בבית הספר. כולם רכשו את אותיות האלף-בית ונהנים מכתיבה ואף מקריאה עצמית. החשיפה בגן והכלים שאותם הם קיבלו הביאה חלק מהילדים למצב בו הם מסוגלים לקרוא - וזאת כמובן ללא הנחייה מצידי.
אני מאחלת להם הצלחה בהמשך דרכם ומקווה שהזרעים שזרענו בגן הילדים יכו שורשים ויצמיחו עץ חזק ואיתן.
אין ספק שקריאת ספרים מעשירה וחשובה ביותר. בהיותי ילדה למדתי רק מספרים, תוכניות לא היו, כי לא הייתה ממש טלוויזיה. למדתי שפות שונות, על תרבויות שונות והדמיון שלי התפתח הרבה יותר מאשר דמיון של ילדים שלא קוראים, ומקבלים הכל "מוכן", בצורה פסיבית. מצד שני, התוכנה שעליה כתבת - הסוד של מיה, נשמעת מעניינת ובטוחה שתוכל לעזור ללמידה. תודה על הפוסט המעניין.
השבמחקצליל תודה רבה על התגובה, גם אני כמוך הייתי ילדת ספרים ונהניתי לצלול לתוך עולמות רחוקים, לצערי הילדים היום שונים מאוד מדורנו וכמו שכתבת למידתם שונה מאוד ולכן חשוב ורצוי לרתום את הטכנולוגיה על מנת לקדמם ולחשוף אותם למגוון רחב של אמצעי הוראה מתקדמים כמו הסוד של מיה.
השבמחקלגמרי מסכימה. :)
השבמחק